Visio

Träskändan kartano ja Aurora Karamzin ovat kulttuurihistoriallisesti arvokas osa Suomen historiaa ja kartanon päärakennus yksi Espoon merkittävimmistä arvorakennuksista.

Kartano ja sitä ympäröivä puisto sekä luonnonsuojelualue on meille Träskändan kartanon ystävät ry:n aktiiveille, yhdistyksen jäsenille, lähialueen asukkaille ja suurelle joukolle pääkaupunkiseutulaisia erittäin tärkeä. Haluamme olla apuna suunnittelutyössä ja etsiä sopivia tapoja tuottaa alueelle ja rakennukselle soveltuvaa käyttöä.

Träskändan Kartanon Ystävät ry on kerännyt kaikille avoimissa ja ilmaisissa tapahtumissaan kuntalaisilta toiveita, jotka haluamme välittää Espoon kaupungille. Lisäksi olemme kehittäneet sisältöideoita yhdistyksen omissa visiointi-kokouksissa.

Kuntalaiset toivovat kartanoon esim. historiaan liittyvää näyttely- tai museotoimintaa, laadukasta ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen ympäristöön ja tiloihin hyvin soveltuvaa kahvilayrittäjää ja vuokrattavia juhlatiloja (häät, juhlat, esitykset, konsertit). Lisäksi yhdistys on ideoinut, että kartanoon sopisi työhuonetiloja kulttuuritoimijoille, -yhteisöille sekä kulttuurialan pienyrittäjille. Kartano mahdollistaisi ainutlaatuisen kotimaisen ja/tai kansainvälisen residenssitoiminnan (kirjailijat, muusikot, taiteilijat), lähialueilla toimivien paikallisyhdistysten yhteistä kokoustilaa, avointa esiintymistilaa sekä tiloja luennoille ja työpajoille, ulkoilijoita ja heille räätälöityjä palveluja unohtamatta. Sisällön on hyvä tavoittaa kaikenikäiset, monipuolisten ja -tasoisten palveluiden kuluttajat. Matkailullisesti alueella on paljon potentiaalia, on kuitenkin myös tärkeää huomioida alueen erityisyys ja ns. kestokyky, ettemme samalla menetä arvokasta luontoa tai arkkitehtuuria alueen käytön kasvamisen myötä. Toivomme kartanolle elävää historiaa ja elävää tulevaisuutta!

Tutustu Träskändan kartanon ystävät ry:n visioon (pdf, 2019).

Visio on lähetetty Espoon kaupunginvaltuustolle ja asianosaisille virkamiehille syksyllä 2019 Träskändan kartanon ja sitä koskevan kuntalaisaloitteen valtuustokäsittelyn yhteydessä.

Haluatko tulla mukaan kehittämään Träskändan kartanon tulevaisuutta? Liity jäseneksi ja tule mukaan yhdistystoimintaan!